(最終更新日:2021-11-15 14:14:29)
  ドーソン,ウォルター パットナム   DAWSON, Walter P.
  ドーソン, ウォルター P.
   所属   国際基督教大学教養学部 アーツ・サイエンス学科
   職種   准教授
■ 学歴
1. 2005/05/18
(学位取得)
Columbia University, Teachers College Ph.D
2. 1999/05/18
(学位取得)
Columbia University, Teachers College M.A.
3. 1999/09~2005/05 コロンビア大学、ティーチャーズ・カレッジ 教育学研究科 国際比較教育学修了
4. 1997/09~1999/05 コロンビア大学、ティーチャーズカレッジ 教育学研究科 国際比較教育学修了
5. 1990/09~1994/06 The University of North Carolina at Chapel Hill Department of Asian Studies 卒業 B.A.
■ 職歴
1. 2013/04~2014/03 国際基督教大学 アジア研究メジャーコーディネーター
2. 2011/09~2013/03 国際基督教大学 人権相談員
3. 2008/03~2010/02 漢陽大学(韓国)、教育学部、准教授
4. 2006/06~2007/08 コロンビア大学、ティーチャーズ・カレッジ、准教授(非常勤)
5. 2006/04~2008/02 日本学術振興会、外国人特別研究員、国際基督教大学、教育研究所
■ 現在の専門分野
教育社会学, 地域研究, 政治学, 国際関係論 (キーワード:政策、日本、韓国、中国、開発、ODA、援助、教育、カンボジア) 
■ 著書・論文歴
1. 著書  グローバル化のなかの大学―教育は社会を再生する力をはぐむか  75-86頁 (共著) 2013/01
2. 著書  Dawson, W.P. (2009). “Tricks of the Teacher”: Teacher Corruption and Shadow Education in Cambodia. In S. Heyneman (Ed.), Education and Corruption. Rotterdam: Sense Publishers.  pp.51-73 (共著) 2009/10
3. 著書  Civic Education in Japan: Political Socialization in the Japanese Middle School  pp.1-168 (単著) 2008/05
4. 著書  Dawson, W.P. (2008). Sociolinguistic Constructions of Power in Rural Cambodia – Ethnolinguistic Minorities, Market Negotiations, and Oral Khmer Education. In H. Fujita (Ed.), COE Research Report 2008.   (共著) 2008/05
5. 著書  Fujita, H. & Dawson, W.P. (2007). The Qualifications of the Teaching Force in Japan. In Ingersoll, R.M. (Ed.), A Comparative Study of Teacher Preparation and Qualifications in Six Nations. (pp.41-54). The Consortium for Policy Research in Education.   (共著) 2007/05
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■ 学会発表
1. 2018/08 The Journey of a Comparative Education Researcher in Japan(教育関連学会連絡協議会) Link
2. 2017/08 Chaired and Organized International Panel(Japan Education Research Association) Link
3. 2016/08 Comparison of Bilateral Aid Agencies for Education: Convergence and Divergence(Japan Education Research Association) Link
4. 2013/08 Globalization, Bilateral Education Aid Agencies, and the OECD: Convergence and Divergence among Japanese, South Korean, and Chinese Institutions(日本教育学会) Link
5. 2013/03 East-East Transfer: A Comparison of Japanese, Korean, and Chinese funded Education Projects in Cambodia(Comparative and International Education Society)
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■ 講師・講演
1. 2019/03/27 Models for Cambodian Educational/Political Development: Bilateral Agencies, Influence & Democratization(Kobe University) Link
2. 2008/07/05 Making Multilingual Education Policy Attractive: Towards an Applied Model for Advocacy(Bangkok) Link
3. 2006/02 Nihon no koto-kyoiku kaikaku: keizairyoku to noblesse oblige(Osaka University of Economics) Link
■ 職務上の実績
●その他職務上特記すべき事項
1. I teach classes related to education in asia (Cambodia, SE Asia, Japan, South Korea) and related policies, practices, and reform movements. In a similar vein my research focuses on the transfer of education policies and practices from East Asia (Japan, South Korea, and China) to Southeast Asia (Cambodia, Laos, Vietnam, etc.) and the implications for international relations and ODA.
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2018/04~2023/03  A Comparative Study of Donor Influence on Cambodia's Educational Development: Competition between Japan, China, and Western Donors for Influence on Global Models for Educational Development Grant-in-Aid for Scientific Research (C) (キーワード:教育 / 開発 / カンボジア / 外交 / ODA) Link
2. 2015/04~2018/03  Applying Theory of Political Science and IR to Globalization of Education Policy Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research (キーワード:ODA / カンボジア / 日本 / JICA / 韓国 / 中国 / 教育 / 開発) Link
3. 2012~2015  アジアと欧米の二国間援助機関の比較-教育機会拡大の運動にみる相似と相違 Grant-in-Aid for Scientific Research (C) (キーワード:教育 / 開発 / カンボジア / 日本 / 中国 / 韓国 / 国際協力 / 二国間援助 / 開発途上国) Link
4. 2010/04~2012/03  カンボジアの教育における日・中・韓ODAの現状 Grant-in-Aid for Research Activity start-up (キーワード:開発 / 教育 / カンボジア / JICA / KOICA / ODA / 国際協力 / 東アジア共同体 / 日本・中国・韓国) Link