(最終更新日:2020-07-06 09:40:27)
  フジイ,アキコ   FUJII, Akiko
  藤井 彰子
   所属   国際基督教大学教養学部 アーツ・サイエンス学科
   職種   准教授(新職階制度)
■ 学歴
1. ~2006/12 ジョージタウン大学 博士課程修了 博士
2. 1996/04~1998/03 東京大学 総合文化研究科 言語情報科学 修士課程修了 修士
3. 1991/09~1996/03 国際基督教大学 教養学部 卒業 学士
■ 主要学科目
英語科教育法II, III、第二言語習得と学習、Teaching Methods in English-Medium Instruction
■ 著書・論文歴
1. 論文  The role of speaking assessment in shaping EFL learners' subsequent learning goals. Educational Studies 60,pp.61-72 (単著) 2018
2. 論文  Learner-learner interaction and metacognitive instruction in the second language classroom. Sato, M. & Ballinger, S. (Eds.) Peer Interaction and Second Language Learning 65-93頁 (共著) 2016
3. 論文  The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Learners’ perceptions. Seishin Studies, 126,pp.5-17 (共著) 2016
4. 論文  Classroom, foreign language and second language context and communicative activities. K. McDonough & A. Mackey (Eds.), Interaction in Diverse Educational Settings.  (共著) 2013
5. 論文  Individual differences in task-based second language production: A case study of learner profiles. On the Frontiers of Foreign Language Education: From four skills to intercultural communication.  (単著) 2009
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■ 学会発表
1. 2019/07 Instructional Practices and Identities in the English-Medium Instruction (EMI) Classroom(12th JACET Kanto Chapter Conference)
2. 2018/08 Supporting Academic Reading in English-Medium Instruction: Perceptions of Graduate Student Tutors and Undergraduate Participants(The 57th JACET International Convention)
3. 2018/03 The role of willingness to communicate in task-based videoconference interaction(53rd RELC International Conference)
4. 2017/11 Can Speaking Assessment Enhance Motivation?(Japan Association of Language Teachers (JALT) 43rd Annual International Conference)
5. 2017/09 The impact of performance-based assessment on learners' goals(21st Conference of the Japan Language Teaching Association)
全件表示(7件)
■ 講師・講演
1. 2019/03/16 IB教員養成の事例紹介:国際基督教大学大学院IB教員養成プログラム(文部科学省IB教育推進コンソーシアム 京都立命館大学)
2. 2019/03/08 これからのスピーキング指導:理論と実践のつながり(京都市教育委員会・京都市立高等学校研究会英語部会 京都市西京高等学校)
■ 教育上の実績
●教育方法の実践例
1. 2018/04~ Review sessions for large size foundation class (textbook in English)
2. 2017/09~2017/11 Reading tutorials for international journal articles
3. 2015/09~ Data-based group projects in foundation course
■ 授業科目
1. 言語教授法原論
■ 資格・免許
1. 1996/03/31 教員免許[英語]中学・高校1種
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2018/04~  英語を媒体とする授業(EMI)の学習モデル:言語使用、教師、と認知プロセスの研究 基盤研究(C)(一般) 
2. 2015/04~2018/03  大学英語教育におけるスピーキングテストの比較:指導法及び学習者要因とのモデル構築 基盤研究(C)(一般) 
3. 2020/04~  異校種間教師によるふり返りのオンラインコミュニティの構築 基盤研究(C)(一般) 
■ 委員会・協会等
1. 2018/03 三省堂 検定教科書 My Way コミュニケーション 編集委員 (2022より供給予定)
■ 科研費研究者番号
60365517