English
ICU研究者情報データベース
TOPページ
(最終更新日:2020-07-06 09:40:27)
フジイ,アキコ
FUJII, Akiko
藤井 彰子
所属
国際基督教大学教養学部 アーツ・サイエンス学科
職種
准教授(新職階制度)
■
学歴
1.
~2006/12
ジョージタウン大学 博士課程修了 博士
2.
1996/04~1998/03
東京大学 総合文化研究科 言語情報科学 修士課程修了 修士
3.
1991/09~1996/03
国際基督教大学 教養学部 卒業 学士
■
主要学科目
英語科教育法II, III、第二言語習得と学習、Teaching Methods in English-Medium Instruction
■
著書・論文歴
1.
論文
The role of speaking assessment in shaping EFL learners' subsequent learning goals. Educational Studies 60,pp.61-72 (単著) 2018
2.
論文
Learner-learner interaction and metacognitive instruction in the second language classroom. Sato, M. & Ballinger, S. (Eds.) Peer Interaction and Second Language Learning 65-93頁 (共著) 2016
3.
論文
The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Learners’ perceptions. Seishin Studies, 126,pp.5-17 (共著) 2016
4.
論文
Classroom, foreign language and second language context and communicative activities. K. McDonough & A. Mackey (Eds.), Interaction in Diverse Educational Settings. (共著) 2013
5.
論文
Individual differences in task-based second language production: A case study of learner profiles. On the Frontiers of Foreign Language Education: From four skills to intercultural communication. (単著) 2009
6.
論文
Interactional feedback in learner-learner interactions in a task-based EFL classroom. International Review of Applied Linguistics 47,pp.267-302 (共著) 2009
7.
論文
Training learners to negotiate for meaning: An exploratory case study. Language Research Bulletin 23 (共著) 2009
8.
論文
Meaning construction in humorous discourse: Context and incongruities in conceptual integration. Language in the Context of Use: Usage-based Approaches to Language and Language Learning. (単著) 2008
9.
論文
Research methodology: Qualitative research. In Cristina Sanz (Ed.), Processing Approaches to Adult SLA pp.69-104 (共著) 2006
10.
論文
Investigating learners' reports about the L2 classroom. International Review of Applied Linguistics 39,pp.285-308 (共著) 2001
11.
論文
オンライン対話を取り入れた発信型の指導が英語スピーキング能力に与える影響 法政大学 「多摩論集」 36,95-113頁 (共著) 2020
12.
著書
In My Opinion
(共著) 2018
5件表示
全件表示(12件)
■
学会発表
1.
2019/07
Instructional Practices and Identities in the English-Medium Instruction (EMI) Classroom(12th JACET Kanto Chapter Conference)
2.
2018/08
Supporting Academic Reading in English-Medium Instruction: Perceptions of Graduate Student Tutors and Undergraduate Participants(The 57th JACET International Convention)
3.
2018/03
The role of willingness to communicate in task-based videoconference interaction(53rd RELC International Conference)
4.
2017/11
Can Speaking Assessment Enhance Motivation?(Japan Association of Language Teachers (JALT) 43rd Annual International Conference)
5.
2017/09
The impact of performance-based assessment on learners' goals(21st Conference of the Japan Language Teaching Association)
6.
2016/08/21
An exploratory study of the effects of video-conferencing on university students’ English language learning.(Japan Society of English Language Education (JASELE) 42nd Annual Conference. August 20-21, 2016.)
7.
2015/08/06
The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Perceptions and problems.(外国語教育メディア学会(LET)第55回全国大会)
5件表示
全件表示(7件)
■
講師・講演
1.
2019/03/16
IB教員養成の事例紹介:国際基督教大学大学院IB教員養成プログラム(文部科学省IB教育推進コンソーシアム 京都立命館大学)
2.
2019/03/08
これからのスピーキング指導:理論と実践のつながり(京都市教育委員会・京都市立高等学校研究会英語部会 京都市西京高等学校)
■
教育上の実績
●教育方法の実践例
1.
2018/04~
Review sessions for large size foundation class (textbook in English)
2.
2017/09~2017/11
Reading tutorials for international journal articles
3.
2015/09~
Data-based group projects in foundation course
■
授業科目
1.
言語教授法原論
■
資格・免許
1.
1996/03/31
教員免許[英語]中学・高校1種
■
研究課題・受託研究・科研費
1.
2018/04~
英語を媒体とする授業(EMI)の学習モデル:言語使用、教師、と認知プロセスの研究 基盤研究(C)(一般)
2.
2015/04~2018/03
大学英語教育におけるスピーキングテストの比較:指導法及び学習者要因とのモデル構築 基盤研究(C)(一般)
3.
2020/04~
異校種間教師によるふり返りのオンラインコミュニティの構築 基盤研究(C)(一般)
■
委員会・協会等
1.
2018/03
三省堂 検定教科書 My Way コミュニケーション 編集委員 (2022より供給予定)
■
科研費研究者番号
60365517