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    (最終更新日:2022-05-07 10:27:10)
  ニシムラ,ミキコ   NISHIMURA, Mikiko
  西村 幹子
   所属   国際基督教大学教養学部 アーツ・サイエンス学科
   職種   教授
■ 学歴
1. 2005/10
(学位取得)
Columbia University Doctor of Education (Ed.D.)
2. 2002/09~2005/10 コロンビア大学ティーチャーズカレッジ 修了
3. 1996/09
(学位取得)
University of Sussex M.Phil in Development Studies
4. 1994/10~1996/09 サセックス大学開発学研究所 修了
■ 職歴
1. 2018/04~ 国際基督教大学 教養学部 アーツ・サイエンス学科 教授
2. 2013/04~2018/03 国際基督教大学 教養学部 アーツ・サイエンス学科 上級准教授
3. 2011/04~2013/03 国際基督教大学 教養学部 アーツ・サイエンス学科 准教授
4. 2005/12~2009/03 神戸大学大学院国際協力研究科 准教授
5. 2004/09~2005/11 東京工業大学大学院社会理工学研究科 研究支援員
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■ 現在の専門分野
教育社会学 (キーワード:教育政策・改革の評価、教育社会学、国際教育開発論) 
■ 著書・論文歴
1. 著書  Chapter 8: Liberal arts and sciences education for the 21st century in Asia. Oxford Handbook of Higher Education in Asia-Pacific Region  (単著) 2022/07
2. 著書  Socio-cultural Differences in Creativity and Critical Thinking: An Epistemological Diversity? Teaching and learning transversal competencies in ASEAN countries and their neighbours  (共著) 2022
3. 論文  ICUのサービス・ラーニングの今後の展開―高等教育における経験的学修の深化を目指して― SL研究シリーズ (7),84-99頁 (単著) 2022/03 Link
4. 論文  Gender differences in awareness and participation: Case of information sharing practices in Maasai community in Kenya. Africa Educational Research Journal (12),pp.111-124 (共著) 2022/03
5. 論文  Has COVID-19 changed the education landscape in developing countries? Evidence under school closure in Uganda. Educational Studies (64),pp.1-18 (共著) 2022/03
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■ 学会発表
1. 2022/04/20 Has Covid-19 changed the education landscape in developing countries? Evidence under school closure in Uganda(The 86th Annual Conference of the Comparative and International Education Society)
2. 2021/04/26 Gender Difference in Awareness and Participation by Information Sharing Practice: An Action Research in Maasai Community in Kenya(The 85th Annual Conference of the Comparative and International Education Society)
3. 2021/04/10 Do Locally Sourced Solutions Hold Promise for Educational Improvement? Positive Deviance Practices under Covid-19 School Closures in Uganda(Japan Society for Africa Educational Research)
4. 2020/09/27 Gender Difference in Awareness and Participation in School-based Management: An Action Research in Maasai Community in Kenya(Japan Society for Africa Educational Research)
5. 2019/10/11 How do parents react to information shared through text messages?(The 24th Africa Educational Research Forum)
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■ 講師・講演
1. 2020/01/25 OECD Project on Fostering and Assessing Students’ Creative and Critical Thinking Skills in Higher Education(Tokyo)
2. 2019/12/08 Toward the new direction of peace education in Japan and beyond(International Christian University, Tokyo)
3. 2019/10/26 教育協力事業に役立つ社会調査 の理論と方法(JICA地球ひろば・東京)
4. 2019/03/05 Liberal Arts Education and Service-Learning towards Nurturing Global Citizenship(Tokyo)
5. 2016/11/21 参加型学校運営と教育の質の向上: 国際的潮流とアフリカの課題(JICA東京)
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■ 所属学会
1. 日本教育社会学会
2. 日本比較教育学会
3. 国際開発学会
4. Comparative and International Education Society
■ 社会における活動
1. 2019/05~ アジアキリスト教教育基金理事
2. 2016/11~2016/11 国際協力機構 仏語圏アフリカ地域合同国別研修「初等教育における住民参加型学校運営と質の向上」コース コースリーダー
3. 2014/07~2015/03 文部科学省国際協力推進懇談会委員
4. 2013/05~2013/05 国際協力機構 仏語圏アフリカ地域合同国別研修「初等教育における住民参加型学校運営と質の向上」コース コースリーダー
5. 2012/08~2013/01 日本評価学会「評価士養成講座」講師
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■ 委員会・協会等
1. 2020/07~ 日本比較教育学会 理事
2. 2019/04~ アフリカ教育学会 理事
■ メールアドレス
  kyoin_mail
■ 科研費研究者番号
20432552