photo
    (最終更新日:2025-05-04 13:08:55)
  クェイ,スザンヌ   QUAY, Suzanne
  クェイ, スザンヌ
   所属   国際基督教大学教養学部 アーツ・サイエンス学科
   職種   教授
■ 学歴
1. 1994/05
(学位取得)
University of Cambridge Ph.D.
2. 1990/07
(学位取得)
University of Cambridge M.Phil.
3. 1988/05
(学位取得)
University of British Columbia B.A.
全件詳細表示
■ 職歴
1. 2011/09~2012/08 国際基督教大学 言語教育デパートメント長 教授
2. 2011/04~ 国際基督教大学 教養学部 アーツ・サイエンス学科 教授
3. 2010/04~2011/03 国際基督教大学 言語教育デパートメント長 助教授・准教授
4. 2009/04~2011/03 国際基督教大学 教養学部 アーツ・サイエンス学科 上級准教授
5. 2007/04~2009/03 国際基督教大学 教養学部 国際関係学科 上級准教授
全件詳細表示
全件表示(10件)
■ 現在の専門分野
言語学, 外国語教育, 特別支援教育 (キーワード:child language development, multilingualism, language education, bilingual education, immersion programs, sign language systems, monastic sign language) 
■ プロフィール
専門は、子どもの言語習得とマルチリンガリズム。ブリティッシュコロンビア大学を卒業後、ケンブリッジ大学(言語学)にて修士号と博士号を取得。国際基督教大学では、バイリンガリズム、言語学、言語教育など幅広い分野で教鞭をとり、家庭での言語政策、トランスランゲージングの実践、一生を通じてのマルチリンガリズムについても研究。研究対象には、マルチリンガルのろう者も含まれる。著書に、S. Montanariとの共編『Multidisciplinary Perspectives on Multilingualism: The Fundamentals』(2019年De Gruyter出版)、客員編集者としても参加した『International Journal of Multilingualism』 の特別号『Trilingual Children in the Making: Data-driven insights』 (2011年Routledge出版) 、M. Deucharとの共著『Bilingual Acquisition: Theoretical Implications of a Case Study』(2000年Oxford University Press出版)など。また、『First Language』、『 Journal of Child Language』、『International Journal of Bilingual Education and Bilingualism』、『Deafness and Education International』などの学術誌でも論文を発表している。
■ 著書・論文歴
1. 論文  Trilingual development in two families from Hong Kong: The path to minority language maintenance in Japan. Japan Journal of Multilingualism and Multiculturalism 30(1),pp.1-22 (共著) 2024/12
2. 著書  What we can learn from a worldwide trilingualism survey   (共著) 2024/01
3. 論文  Early informal foreign language learning and its impact on Japanese children’s narrative ability in English after homestay abroad. Japan Journal of Multilingualism and Multiculturalism 29(1),pp.1-19 (共著) 2023/12
4. 論文  Factors affecting home language literacy development in Japanese-English bicultural children in Japan Languages 8(251) (共著) 2023/10
5. 論文  The development of English writing in bilingual children attending weekend school in Japan during the COVID-19 pandemic Journal of Home Language Research 6(1),pp.1-16 (共著) 2023/06
全件詳細表示
全件表示(44件)
■ 学会発表
1. 2024/08/16 Home language literacy development in Japanese-English bilingual children in Japan(21st AILA World Congress 2024)
2. 2024/08/13 Code-switching in an emergent bilingual child(21st AILA World Congress 2024)
3. 2023/11/11 Successful trilingualism across the lifespan: Insights from a worldwide survey(International Symposium on Global Insights on Language Learning)
4. 2023/05/13 The English writing development of bilingual children in weekend schools(PanSIG 2023 Conference)
5. 2023/03/10 The development of English writing in bilingual children attending weekend school in Japan during the COVID-19 pandemic(Second Hawai’i International Conference on English Language and Literature Studies (HICELLS 2023))
全件詳細表示
全件表示(49件)
■ 講師・講演
1. 2020/01/24 Multidisciplinary Perspectives on Multilingualism(SSRI Book Launch & Open Lecture, ICU)
2. 2015/10/30 Multilingual acquisition and the role of grandparents(The Birkbeck College Applied Linguistics Society)
3. 2015/05/19 Multilingualism in intergenerational interactions(Language Acquisition Seminar: Centre for Languages and Literature, University of Lund)
4. 2015/05/11 Multilingualism across the lifespan: A preschooler and his grandparents(MA Research Seminar: Language Strategies in Multilingual Families, English Department, University of Zurich)
5. 2015/05/04 The role of grandparents in multilingual development(Center for Multilingualism in Society Across the Lifespan, University of Oslo)
全件詳細表示
全件表示(11件)
■ 所属学会
1. 1993~ IASCL: International Association for the Study of Child Language
2. 1994~ LACUS: Linguistic Association of Canada and the United States
3. 1996~ "SSRI: Social Science Research Institute, International Christian University"
4. 1999~2005 AILA: International Association of Applied Linguistics Co-convener for Scientific Committee on Child Language for 2003-2005
5. 2000~ "IERS: Institute for Educational Research & Service, International Christian University"
全件詳細表示
全件表示(7件)
■ 教育上の実績
●教育方法の実践例
1. 2004/04~2014/11 Organization of hands-on projects with ICU kindergarten for students to carry out research on language acquisition with young children.
2. 2005/03~ Fieldwork to Kota Kinabalu, Sabah
3. 2008/04~ Research projects for students with the first bilingual-bicultural deaf school in Tokyo
●その他教育活動上特記すべき事項
1. Chair and organizer of 8th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2006) at ICU.
2. Chair and organizer of Symposium on ‘Contributions to the Study of Multilingual Acquisition’ for IASCL 2005.
全件詳細表示
全件表示(6件)
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2021/04~2025/03  Heritage language literacy development in Japanese-educated children Grant-in-Aid for Scientific Research C (キーワード:Bilingualism)
2. 2001/04~2002/03  The Dynamics of Multilingual Development: Adapting to daycares and caregivers in Japan and Germany 競争的資金等の外部資金による研究 (キーワード:Bilingualism in preschool)
3. 1999/04~2000/03  Crossing Cultural and Linguistic Boundaries in a Japanese Daycare 競争的資金等の外部資金による研究 (キーワード:Early trilingualism)
全件詳細表示
■ 委員会・協会等
1. 2019/04/01~ Editorial Board Member of Journal of Multilingual and Multicultural Development Editorial Board Member
2. 2004~ Editorial Board Member of International Journal of Multilingualism Editorial Board Member
3. 1999~2018/12 Editorial Board Member of Deafness and Education International Editorial Board Member
全件詳細表示
■ 科研費研究者番号
70276442
■ 外部研究者ID
orcID 0000-0002-0178-4834