(最終更新日:2025-07-27 00:48:36)
  ミズクラ,リョウ   MIZUKURA, Ryo
  水倉 亮
   所属   国際基督教大学教養学部 リベラルアーツ英語プログラム(ELA)
   職種   特任講師
■ 学歴
1. 2017/09~2024/03 リェイダ大学 地域文化遺産研究科 英語学 博士課程修了 博士(英語学)
2. 2015/09~2016/09 University College London Institute of Education, UK Culture, Communication, and Media Department 修士課程修了 M.A, in Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL)
3. 2011/09~2012/06 Sweden Linköping University Department of Educational Sciences Exchange Year
4. 2008/04~2013/03 明治大学 情報コミュニケーション学部 情報コミュニケーション学科, 教職課程(英語教育学) 卒業 学士
全件詳細表示
■ 職歴
1. 2025/04~ 立教大学 大学院 異文化コミュニケーション研究科 非常勤講師
2. 2023/04~ 横浜市立大学 国際教養学部 非常勤講師
3. 2022/04~2027/03 国際基督教大学 教養学部 リベラルアーツ英語プログラム 特任講師
4. 2019/09~2022/03 明治大学 兼任担当講師
5. 2019/04~2022/03 明治大学 国際連携機構 特任講師
全件詳細表示
全件表示(8件)
■ 現在の専門分野
応用言語学, 英語教育学 (キーワード:トランスランゲージング、多言語主義、ポスト人文主義、新唯物主義、英語教員のアイデンティティ、) 
■ 著書・論文歴
1. 論文  Academic discourse socialization in a “bilingual” undergraduate course: Group work among students with diverse cultural and linguistic backgrounds International Journal of Applied Linguistics  (共著) 2024/05Link
2. 論文  Experience of Japanese exchange students in EMI programmes: benefits and issues of translanguaging International Journal of Multilingualism  (共著) 2023/02Link
3. 論文  日本人英語教員の役割とポストコロナ社会の国際コミュニケーション教育 明治大学教育研究会紀要 14,1-12頁 (共著) 2022/03
4. 著書  Theorizing Shadow Education and Academic Success in East Asia Understanding the Meaning, Value, and Use of Shadow Education by East Asian Students   (共著) 2021/07
5. 論文  Translingual Practices of Japanese University Students in an EMI Programs at a Taiwanese University JAAL in JACET Proceedings 3,pp.8-15 (共著) 2021/03
全件詳細表示
全件表示(7件)
■ 学会発表
1. 2025/07/25 An International Survey on 'Good English' and Native-Speakerism among University Students(IAWE 26)
2. 2024/08/15 Process of deconstruction of nativespeakerist perspectives among Japanese university students in an internationalisation movement in a local city(AILA 2024 Kuala Lumpur Malaysia)
3. 2024/08/15 Case Studies of Japanese University Students with Diverse Learning Backgrounds: Different Appropriation Processes in English-only Learning Environments(AILA 2024 Kuala Lumpur Malaysia)
4. 2022/11 English teaching goals by multilingual native and non-native teachers of English in Japan.(13th International Conference of English as a Lingua Franca)
5. 2022/09 Language teachers’ identity: Exploring the conflict between nativespeakerism and translingualism(IAM L3 CONFERENCE ZAGREB 2022 The 12th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism)
全件詳細表示
全件表示(11件)
■ 講師・講演
1. 2021/05/22 日本人の英語の先生としてできること: ポストコロナ社会に求められる国際コミュニケーション教育(東京都千代田区)
全件詳細表示
■ 所属学会
1. 2018/09~ International Association of Multilingualism
2. 2020/03~ International Conference of English as a Lingua Franca
3. 2025/04~ International Association for World Englishes
4. 2018/04~ 大学英語教育学会
5. 2025/04~ アジア英語学会
全件詳細表示
全件表示(6件)
■ 担当経験のある科目
1. 言語コミュニケーション研究特殊講義C(英語開講)(立教大学 大学院 異文化コミュニケーション研究科)
2. バイリンガリズムと言語接触(英語開講)(立教大学 大学院 異文化コミュニケーション研究科)
3. 英語科教育法 (教職課程)(横浜市立大学)
4. Sociology of education in Japan (英語開講科目:日本の教育に関する社会学)(横浜市立大学)
5. 短期留学プログラム科目 事前・事後学習講座(明治大学)
全件表示(10件)
■ 資格・免許
1. 2013/03/31 高等学校教諭一種免許状(英語)
2. 2013/03/31 中学校教諭一種免許状(英語)
全件詳細表示
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2025/04~2030/03  非英語圏大学でEMI授業を受講する日本人学生の言語観変容過程に関する事例研究 若手研究 
2. 2019/08~2021/03  日本人英語教員のトランスリンガルアイデンティティの確立過程と教育的意義について 研究活動スタート支援 
全件詳細表示
■ 科研費研究者番号
90848847